lördag 25 januari 2014

Fru­kost­bröd


2 dl 4-kornskross, Saltå kvarn
25 g jäst
6 dl vatten
4 dl rågsikt (220 g)
3 dl grahamsmjöl (180 g)
5-6 dl vetemjöl special (300-360 g) + 1 dl extra till utbakning
1/2 dl brödsirap
2 1/2 tsk salt

Gör så här:
  1. Koka kornkrosset i vatten ca 10 min. Rör i botten då och då. Häll av i sil. Skölj i kallt vatten. Låt rinna av. 
  2. Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till fingervarmt, 37 grader, och häll det över jästen under omrörning. Tillsätt mjölsorterna, sirap och salt. Arbeta degen ca 10 min i hushållsmaskin eller 15 min för hand. 
  3. Jäs under duk drygt 60 min.
  4. Skrapa ut degen på väl mjölad arbetsbänk. Strö  över mjöl. Dra ut degen till en fyrkant utan att trycka ut luften. Skär degen i 16 avlånga bitar med en degskrapa och för över dem på plåtar klädda med bakplåtspapper. Strö över lite mjöl. Låt bröden jäsa ca 30 min under bakduk.
  5. Sätt ugnen på 275 grader. Sätt samtidigt in en plåt i ugnen.
  6. För hastigt över bakplåtspapperet med bröden på den heta plåten. Ställ in i ugnen. Släng in några isbitar eller spruta lite vatten med en blomspruta. Stäng luckan.
  7. Sänk värmen till 250 grader och grädda bröden ca 12 min, tills de fått fin färg. Låt svalna på galler.

Inga kommentarer: