lördag 14 mars 2020

Köttfärspaj med parmesantäcke


Pajdeg:
125 g smör, i tärningar
3 dl vetemjöl
1½ msk kallt vatten

Fyllning:
140 g bacontärningar
250 g färska champinjoner
1 gul lök
peppar
400 g köttfärs
2 msk tomatpuré
1 dl rödvin
1 dl vatten
½ köttbuljongtärning
1 tsk torkad timjan

Parmesantäcke:
2 dl crème fraiche
50 g finriven parmesanost

Topping:
½ rödlök
olivolja
salt

Vid servering:
hackad persilja

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 200°.
  2. Pajdeg: Nyp samman smör och mjöl till en smulig massa. Tillsätt vattnet och arbeta ihop till en deg.
  3. Tryck ut degen i en pajform. Låt vila i kylen 30 min.
  4. Förgrädda pajskalen ca 10 min.
  5. Fyllning: Stek baconet några minuter på medelvärme. Dela champinjonerna och låt dem stekas i baconfettet en stund. Skala löken och hacka fint. Låt även den steka med i pannan. Peppra och lägg över på en tallrik.
  6. Bryn färsen i pannan i baconfettet som blivit kvar i stekpannan. Tillsätt tomatpuré, vin, vatten, buljongtärning och timjan. Låt sjuda 10–15 min, rör om då och då. Vänd ner baconfräset i pannan. Fördela fyllningen i pajskalet.
  7. Parmesantäcke: Vispa crème fraiche och ost. Bred krämen över pajen.
  8. Topping: Skär rödlöken i tunna skivor och lägg på pajen. Ringla över lite olivolja och salta lätt.
  9. Grädda mitt i ugnen 15–20 min tills den är gyllene i färgen. 
  10. Garnera med lite hackad persilja och servera med sallad.

Inga kommentarer: