lördag 7 december 2019

Kycklingpaj med fetaost och bacon


Pajdeg:
3 dl vetemjöl
150 smör
2 msk kallt vatten

Fyllning:
3–4 kycklingfiléer
2 msk smör
140 g tärnat bacon
1 rödlök
salt, peppar
paprikapulver
grillkrydda
kinesisk soja

150 g fetaost
15 halverade cocktailtomater

Äggstanning:
4 ägg
3 dl grädde
2 msk kalvfond
3 msk finhackad basilika
1 ½ dl riven lagrad ost
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Gör så här:
  1. Deg: Blanda mjöl och smör, gärna i matberedare. Tillsätt vatten och arbeta samman till en degboll. Tryck eller kavla ut degen och lägg den i en pajform, ca 24 cm i diam. Låt stå kallt i ca 10 min.  Nagga pajskalet med en gaffel. Förgrädda mitt i ugnen ca 10 min.
  2. Fyllning: Strimla kycklingfiléerna. Bryn dem färdiga i smör i stekpanna. Tillsätt baconet och finhackad lök. Fräs allt tillsammans. Krydda med salt, peppar, paprikapulver, grillkrydda och soja.
  3. Äggstanning: Vispa ihop ingredienserna och fördela hälften av äggstanningen i pajskalet. Lägg i smulad fetaost, tomathalvor och kycklingröran i pajskalet.
  4. Häll över resterande äggstanning, peta med en gaffel så att äggstanningen rinner ner. Grädda pajen mitt i ugnen ca 40 min eller tills pajen har stannat helt och fått fin färg. Låt stå i 5 min innan servering.

Inga kommentarer: