fredag 24 maj 2013

Grillad kyckling med svampcannelloni



4 kycklingfiléer
1 sk salt

1 krm svartpeppar
Ev andra favoritkryddor

1–2 pkt bacon

Cannelloni:

200 g färska lasagneplattor

1 schalottenlök
400 g blandad svamp (tex champinjoner, kantareller, karljohanssvamp)
1 msk olja
1 ½ dl grädde

salt
& svartpeppar

1 tsk maizena redning

1 dl riven lagrad ost

Sås:

1 dl grädde

5 dl hönsbuljong
1 dl torrt vitt vin

Tillbehör:

200 g svamp

2 röda paprikor
1 msk olja
1 knippa grön sparris

salt
blandad sallad

Cannellonistuvning – gör så här:

  1. Hacka löken.
  2. Rensa svampen. Skär i mindre bitar och fräs tills all vätska försvunnit. 
  3. Tillsätt lök och olja, stek ca 5 min. 
  4. Tillsätt grädde och låt koka i hop 2 min. 
  5. Salta och peppra. Red av med maizena. 
  6. Låt svalna.
Sås – gör så här:

  1. Koka ihop grädde, buljong och vin tills 5 dl återstår.
Cannelloni – gör så här:

  1. Sätt ugnen på 200 grader. 
  2. Lägg lasagneplattorna på en skärbräda, fördela svampröran på och rulla i hop. 
  3. Lägg i en smord ugnsform med skarven ner. 
  4. Häll över såsen och strö över osten. 
  5. Ställ mitt i ugnen och tillaga ca 15 min tills osten fått fin färg.
Gör så här:
  1. Stek baconen krispiga och låt rinna av på hushållspapper.
  2. Krydda kycklingfiléerna och grilla eller stek dem klara.
  3. Rensa svampen, skär paprika och sparris i bitar. Stek i olja några min alternativt grilla på grillen. Salta.
  4. Servera kycklingen med svampcannellonin, sås och grönsaker. 
  5. Strö över bacon och sallad.

Inga kommentarer: