söndag 20 januari 2013

Ostfrallor de luxe

Foto: Samuel Sörgårn

25 g jäst
4 dl vatten
25 g smör
1 äggula
1 msk honung
1 tsk salt
9–10 dl vetemjöl
2 dl riven ost

Gör så här:
  1. Smula jästen i en degbunke.
  2. Smält smöret. Därefter tillsätts vattnet. Värm vätskan till fingervarmt.
  3. Lös upp jästen med lite av vätskan. Tillsätt resten av vätskan, äggulan och honungen.
  4. Häll i nästan allt mjölet och arbeta degen kraftigt (helst i maskin) i fem minuter. Tillsätt saltet på slutet.
  5. Låt degen jäsa i 45 minuter.
  6. Knåda degen på mjölat bakbord. Dela den i tolv delar. Forma runda bullar, som placeras på en plåt.
  7. Låt jäsa minst 45 min.
  8. Sätt ugnen på 225°.
  9. Pensla bullarna med vatten. Strö på osten.
  10. Grädda mitt i ugnen i 5 min. Sänk därefter värmen till 200° och grädda ytterligare 7–10 min. 
  11. Låt svalna på galler under bakduk.

2 kommentarer:

Kajsa sa...

Och så lyxfrallor på det. Jomen tjena. ;)

(se min förra kommentar om du fattar nada)

Kram på dig matbloggaren - dina recept får det alltid att vattnas i munnen!

Cina sa...

Tackar allra ödmjukast :)